ZARZĄDZAĆ – przede wszystkim znaczy - POLICZYĆ 2

Pomiar sukcesu biznesowego to proces dwustopniowy. Najpierw jest to tworzenie realistycznego budżetu, uwzględniającego różnorodne zmienne, z przemyśleniem wariantów rozwoju sytuacji i planem reagowania „w razie gdy...” (contingency plan). Następnie, jest to zbieranie i kompilowanie danych finansowych, które są konieczne do podejmowania odpowiedzialnych decyzji.

Kris Sarnecki USAAby efektywnie zmierzyć wyniki działalności biznesowej, zarząd musi zdefiniować główne czynniki wpływające na operacje firmy. Ten proces rozpoczyna się od zidentyfikowania zasadniczych źródeł przychodu, które firma posiada lub chciałaby posiadać. Dane z poprzednich okresów działalności wraz z analizą konkurencji i trendami rynku konieczne są, aby realistycznie przewidzieć wpływy ze sprzedaży. Ten proces pozwala także zarządowi na rozliczanie wyników pracy osób odpowiedzialnych za sprzedaż oraz pozwala na optymalizację swoich wysiłków marketingowych.

Następny krok to zidentyfikowanie kosztów zmiennych (variable costs lub cost of goodsKris Sarnecki Chicago sold) takich jak: koszty siły roboczej, materiałów, półproduktów, produktów do sprzedaży, koszty pozbycia się odpadów czy wynajmu sprzętu. W czasie takiej analizy należy mierzyć rezultaty przede wszystkim na bazie porównań procentowych, a nie tylko uwzględniając sumy dolarowe. Dzięki temu zarząd jest w stanie reagować na zmiany i kontrolować koszty zmienne w relacji do zmieniającego się poziomu wpływów. Dzięki informacjom zdobytym w czasie tej części procesu analizy można ocenić efektywność działania menedżerów i pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie i kontrolowanie kosztów.

Kolejnym krokiem jest analiza kosztów stałych (fixed costs), czyli kosztów niezależnych od poziomu sprzedaży. Ich wpływ na wyniki działalności jest bardzo często nierozumiany i ignorowany, co jest zbyt często powodem nie tylko ogromnych trudności, ale wielokrotnie upadku firm. Dotyczy to braku świadomości jak istotna jest relacja pomiędzy zyskiem brutto (gross profit lub gross margin) firmy a jej kosztami operacyjnymi (overhead lub operating costs).


Kris Sarnecki

część 3